söndag 24 juli 2011

Ett grekiskt minneshus i mitt hjärta

Den här står efter en slingrig väg


























I Grekland sätter man små minikyrkor, minneshus eller vad man nu ska kalla dem efter vägen, där det har inträffat en dödsolycka. Det brukar vara ett foto av den avlidne, någon minnessak, ett kors eller en madonnabild och en ljuslykta. Jag har alltid blivit så berörd av de där små husen och i år berörde de mig på ett alldeles nytt sätt.


Den här måste ha stått i många år, men fortfarande brinner ett ljus på kvällen!


















Jag kom förstås att tänka på mamma varje gång jag så ett... Samtidigt så har jag jag skapat mitt egna lilla minihus inom mig. Jag har en plats i mitt hjärta som jag har gjort iordning bara för mamma. Dit går jag ibland när jag är ledsen och behöver tröst, men även när jag är glad och vill delge mamma något. När jag är i det där minneshuset så känns hon så nära. Det känns nästan som att mina tankar talar direkt till henne...

En minnesplats för en ung tjej... Sorgligt!


















De senaste dagarna har mina tankar varit i Norge. En tidningsrubrik som gick rakt in i mitt hjärta löd "De kommer aldrig hem igen". Det är så fasansfullt och helt obegripligt det som har hänt! Jag tänker på alla anhöriga, nära och kära till de som omkommit, skadats eller varit med i detta blodbad och skänker dem alla mina tankar för en stund.

En av AUF-tjejerna sa "Om en man kan visa så mycket hat, tänk hur mycket kärlek vi alla kan visa tillsammans" om det som hänt i Norge. Jens Stoltenberg, Norges statsminister, använde detta citat i sitt tal idag som han höll i Domkyrkan i Oslo.

Oerhört fina ord som ger mig styrka!

5 kommentarer:

  1. Jag hamnade av en ren slump på din blogg och har nu varit här i snart 1 timme. Inspirerade och glad över dina vackra bilder och tårar i ögonen av dina texter. Fantastiskt hur du delar med dig av din sorg och dina minnen.

    Vi ses snart igen, det ska bli spännande att följa dig.
    Mvh
    Linda

    SvaraRadera
  2. Ja, det är ofattbart det som hänt! Man kan inte förstå. Det ska inte behöva hända.

    Ha det fint!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  3. Vad kul att du hittade till min blogg för då hittade jag din : ) Vilken fin blogg du har och vad fint du delar med dig av både sorg och glädje : ) Ha en fortsatt fin dag kramar Sofia sofiabakar i Hjo

    SvaraRadera
  4. Vad fint..ja dessa små hus är så sorgliga och vackra på samma gång. Det visar på så mycket kärlek.
    Ja då är man tillbaka på banan igen. Ha en fin dag kramar från Maria ♥

    SvaraRadera
  5. Tack för det du skrev på min blogg häromdagen. Jättefin blogg du också har och du skriver mycket fint som verkligen berör på djupet. Vackra bilder!

    Ha en fortsatt bra vecka!

    Kram
    Ann-Sofie

    SvaraRadera

Vad kul att just du väljer att kommentera min blogg!

♥ Tack för besöket ♥