lördag 23 juli 2011

Grattis Johan - Ena Frappé!


Ena Frappé - En Frappe



























Min man har nyss fyllt år och som alla andra år så önskar han sig ingenting! Istället så köpte han en ny våtdräkt, simfenor och lite andra grejer till sin nya favorithobby, fridykning.

Men det är ju alltid kul att ge bort presenter, så i år fick det bli en liten mjölkskummare, en sådan mjölkvisp. Han tycker nämligen att Frappé, är supergott. Frappé är en kall kaffedryck som är jättepopulär i Grekland.

Här kommer ett recept på Frappé som jag har gjort och som Johan tycker är väldigt lik den han dricker i Grekland.

Ena Frappé

2-3 tsk pulverkaffe typ Nescafe
drygt 0,5 dl kallt vatten
2 tsk socker (tas efter smak, kan uteslutas)


I Grekland andvänds Nescafe...
En skvätt pulver är lagom!






















Vispa detta till ett hårt skum med en mjölkskummare eller en stavmixer.


Bäst-i-test hade den här fått!
Vatten & kaffepulver blir hårt skum!


3-4 isbitar
vatten
mjölk (efter smak, kan uteslutas)

Fyll på med isbitar, mjölk och vatten.


Det är roligt att fotografera!


























I med ett sugrör och njut!

5 kommentarer:

  1. Jag dricker egentligen inte kaffe men tycker att det ser väldigt gott ut när det är sånt där skum på :)

    Jag önskar dig en fin dag!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Cattis Jansson24 juli 2011 15:53

    Ser jättegott ut! Märkligt att det kan bli sånt skum av bara lite vatten o pulver! Har ingen sån där mackapär, dock....:(

    SvaraRadera
  3. Ska också testa att göra egen "Frappe" (om det kan komma en varm sommardag igen). Drack min första frappe i Athen i början på nittio-talet när jag och en kompis åkte dit för att båtluffa. Gudomligt gott!!!

    SvaraRadera
  4. Frappe är hur gott som helst. Håller på att experimentera fram min egen frappe. Ska prova din variant någon dag.
    Ha en skön sommar

    SvaraRadera

Vad kul att just du väljer att kommentera min blogg!

♥ Tack för besöket ♥