lördag 30 juli 2011

Min basilika kommer från Skopelos...

 i Grekland!


Min 1 € planta har växt en hel del sen vi kom hem!






















Basilika är en av mina favoritkryddor! Jag är en stor konsument av denna härliga kryddväxt och vanligtvis brukar jag ha en jätteplanta i växthuset, men i år har det inte blivit av. Däremot så köpte jag en lite annorlunda planta på ön Skopelos i Grekland och tog med hem. De fanns i planteringar överallt och en del var jättestora. De som är lite speciellt med den är att den har små, små blad och hela plantan blir till en boll.


Små, små fina blad som grenar sig hela tiden!


























Igår när jag pratade med min mormor, så avbröt hon mitt i en mening och sa: "Nu planterar de ut vanlig köpebaskilika och de tar isär plantorna!". Då inser jag att när jag har berättat för henne hur bra det funkar att plantera ut en helt vanlig planta, så har jag glömt att berätta om den lilla detaljen, att man delar upp plantorna och sätter dem var och en för sig...


Min använda basilikaplanta


























Idag tog jag min köpeplanta, efter att jag hade använt en stor del av bladen till ett storkok med köttfärssås, och planterade just isär de. Som du ser på bilderna så ser de inte så snyggt ut, men förhoppningsvis så ska jag innan sommaren är slut ha en jättekruka med basilika! Mina fingrar är på intet vis gröna, men jag tycker att det är jättekul att odla!


Råkade vattna den lite mycket, så den ser inte så snygg ut...
























Ha en skön dag och lycka till med dina planteringar!

2 kommentarer:

  1. Jag tycker med att det är kul att odla kryddor. Har köpt ett specialminiväxthus för kryddodling:)
    Vilken fin småbladsbasilka du har!
    Kram
    Nelya

    SvaraRadera
  2. Jag har en likadan lite halvnaggad köpebasilika i köket så det där ska jag genast prova!

    Kram F

    SvaraRadera

Vad kul att just du väljer att kommentera min blogg!

♥ Tack för besöket ♥